Frågor & Svar

Nätbutiken och auktionen med fabriksnya produkter drivs av Broadcast Media Group (nedan kallat “vi” eller “Broadcast”) på uppdrag av International Data Group AB (“IDG”) som är personuppgiftsansvarig för sajtens medlemmar.

Klicka på rubrikerna nedan så får du mer information och svar på eventuella frågor. Har du ytterligare frågor, ring eller mejla till kundtjänsten. 

Hur får jag kontakt med Kundtjänsten?

Ring M3 Auktions kundtjänst: 0793-414 467. Öppet mellan kl. 09:30-11:30 samt 13:30-16:00 vardagar. Om det är upptaget eller ej svar, lämna INTE röstmeddelande. Mejla till kundtjanst@broadcastmedia.se. Vi svarar snabbt och mer än gärna på dina frågor. Du får ett svar inom 2 timmar på vardagar.

Gäller det betalningsfrågor, kontakta Klarna kundservice 08- 120 20 10.

Vem är ansvarig för nätbutiken och dina personuppgifter?

Du kan känna dig trygg när du anförtror oss dina personuppgifter. Vi följer den gällande dataskyddslagstiftningen GDPR. Broadcast är ansvarig för all handel på sajten M3 Auktion och IDG är personuppgiftsansvarig för dina uppgifter. Fullständig personuppgiftspolicy finns på https://info.idg.se/personuppgiftspolicy/.

Broadcast Media Group är ett svenskt bolag med bemannad svensk kundtjänst. Säte i Stockholm. 
Organisationsnummer: 969746-5905

Adressuppgifter:
Broadcast Media Group
Birger Jarlsgatan 104 N, Entréplan
114 20 Stockholm

Kundtjänsten: Maila till kundtjanst@broadcastmedia.se eller ring: vardagar 09:30-11:30 13:30-16:00: tel: 0793 414467.

Vad innebär kampanj- och reservationspris? 

Kampanjpriser i Köp Nu gäller enbart under angiven tid, visas i produktbeskrivningen och vid Köp Nu.

Leverantören har i vissa auktioner begärt reservationspris, alltid angivet i dessa auktioner. Det är det lägsta pris som ett säljande företag accepterar i auktioner där auktionsobjektet har ett högt konsumentpris och låga marginaler. Om en auktion skulle avslutas med bud som är under reservationspriset beslutar det säljande företaget om de vill sälja till det budet. Eventuellt reservationspris gäller även i auktioner där 2- 5 budgivare får köpa för sitt högsta bud.

Hur gör jag för att köpa i nätbutiken eller lägga bud?

För att få köpa i nätbutiken eller lägga gratisbud måste du registrera dig med namn, adress, e-post och ditt mobilnummer. Därefter väljer du vilken produkt du vill köpa direkt/bjuda på och klickar på knappen Bjud/Köp eller Mer info. Knapparna leder till en sida med utförlig produktbeskrivning och butikspris. Där ser du också leverantörens eventuella kampanjerbjudande för direktköp, eventuellt reservationspris och om den auktionen har flera vinnare, dvs hur många som får köpa för sitt högsta bud, dock lägst reservationspriset.

Är det gratis att registrera sig?

Ja, det är helt gratis att registrera sig och att lägga bud i auktionen. 

Kan jag bjuda hur mycket jag vill?

Nej, du kan inte bjuda mer än auktionsobjektets angivna värde. Grundtanken med auktionstjänsten är att alla ska ha möjlighet att göra förmånliga köp, inte vinna till varje pris.

Hur länge gäller erbjudanden och pågår auktioner?

Erbjudanden gäller och auktioner pågår i snitt en vecka med olika start- och sluttid. Kontrollera sluttiden för erbjudandet och i auktionen. När erbjudandetiden har gått ut och auktionen är stängd kan du inte köpa ett erbjudande eller fortsätta budgivningen. 

Får jag besked om jag blir överbjuden?

När du bjuder över det angivna högsta budet leder du budgivningen. Om du blir överbjuden får du ett mejl, så ha som vana att kontrollera inkorgen när du bjuder i auktionen, även skräppostmappen. Därefter är valet ditt; bjuda över eller avstå. Det är viktigt att du som deltar i auktionen bevakar dina bud så att du inte missar att höja ditt bud om du så önskar.

Hur många produkter erbjuds, ett eller flera exemplar?

I erbjudanden för direktköp och i vissa auktioner erbjuder vi flera enheter. Det anges alltid i texten som beskriver produkten.
Exempel:  "Vi har 10 st. till kampanjpris" betyder att 10 personer kan göra direktköp av produkten. "Två budgivare får köpa för sitt högsta bud vid auktionsstopp" innebär att budgivaren med högsta bud och budgivaren med näst högst bud får köpa för sitt högsta bud.

Direkt efter auktionsstopp mejlas ett besked med en betalningslänk till samtliga vinnare.

Hur många produkter kan jag köpa, hur många bud kan jag lägga?

Du kan köpa flera produkter och lägga obegränsat antal bud men inte bjuda över det angivna butikspriset i aktuell auktion. 

Kan jag ångra ett bud?

Dina auktionsbud är bindande men du har alltid ångerrätt. Mer information nedan under rubriken Ångerrätten.

Hur vet jag om jag vunnit budgivningen?

Efter avslutad auktion får vinnaren ett mejl med betalningslänk som leder till Klarna där du kan välja betalningsmetod. Mejlet går ut inom 2 timmar efter auktionsstopp. När betalningen är godkänd av vår betalningsleverantör Klarna beställs utleverans av auktionsvinsten från leverantören till den adress som du har lämnat när du registrerade dig. 

Kan mitt köp och mitt bud diskvalificeras?

Vi äger rätt att diskvalificera bud i vissa fall, till exempel:

1. Om betaltjänsten Klarna inte godkänner ditt köp inom 14 dagar så diskvalificeras köpet eller budet. 

2. Om köpen i nätbutiken och i budläggning på något sätt manipuleras via dataservrar eller annan typ av massutskick kommer dessa köp och bud att anses som ogiltiga. Vi har rätt att diskvalificera dessa köp och bud.

I mitt köp, tillkommer fraktkostnad och moms?

Frakten ingår alltid, om ej annat tydligt anges vid beskrivning av produkten. Om produkten är skrymmande kan frakt tillkomma, det anges tydligt i beskrivningen av produkten. Momsen är alltid inkluderad.

Vid leverans till adress utanför Sverige tillkommer extra fraktkostnad. Kund får information om kostnaden genom kontakt med vår kundtjänst; kundtjanst@broadcastmedia.se

Angivna priser i nätbutiken anges i svenska kronor inklusive moms. Det angivna butikspriset anges alltid av leverantören. Tjänsten tillämpar inte prisgaranti. Vid köp och budgivning godkänns de angivna priserna och kunden har därmed förpliktat sig att fullfölja betalning för de beställda produkterna. Vid uppenbart felaktiga prisangivelser av oss har vi rätt att häva ett genomfört köp. Om konsument inte godkänner hävningen rekommenderar vi kontakt med ARN.

Kontakter för hjälp och ansvariga för auktionen?

Mejla dina frågor till kundtjanst@broadcastmedia.se Vi svarar snabbt och mer än gärna på dina frågor inom några timmar under vardagar. Du kan även ringa vår Kundtjänst mellan kl. 09.30-11.30 och 13.30- 16.00 på 0793 414467. Om du inte får svar eller om det är upptaget: LÄMNA INTE röstmeddelande; mejla tack.

När levereras produkterna och hur?

Köpta produkter och auktionsvinster levereras inom 2-5 arbetsdagar (om inte annan leveranstid anges i produktbeskrivningen) från det datum då betalningsleverantören Klarna har godkänt köpet. Om paketet inte kan levereras genom brevinkast levereras paketet till ett utlämningsställe i mottagarens närområde. Mottagaren får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post (kontrollera skräppostmappen), vanlig post, genom telefonsamtal eller SMS. Broadcast har inget eget lager, vi förmedlar produkter mellan konsument och leverantör. Paket ska hämtas ut personligen med giltig legitimation och kolli-id eller genom ombud som visar upp mottagarens legitimation och egen legitimation. 

Angiven leveranstid är i samförstånd med leverantör men inget som tjänsten kan ta eget ansvar för. Tjänsten är inte ansvarig för försenad eller utebliven leverans orsakad av omständighet utanför vår rimliga kontroll och är i så fall berättigad till tilläggstid för uppfyllelse av sina åtaganden. Exempel på omständighet är leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, strejk, terroristdåd, krig, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof. Vi följer Konsumentverkets regler för distanshandel.

Hur hanteras paket som inte hämtas ut? 

Paket som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds av utlämningsstället till leverantören och kund debiteras en avgift på 225 kronor för kostnader som belastar tjänsten, administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Ångerrätten?

Vid köp av produkter gäller 14 dagars ångerrätt i enlighet med konsumentskyddslagstiftningen. Det innebär att Kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela detta inom 14 dagar från det att Kunden eller Kundens ombud tagit emot den beställda varan.

Ångerrätten gäller INTE vid följande fall:
a/ produkter som har anpassats personligt till Kund med t ex namntryck, logo.
b/ produkter som har använts
c/ produkter som har skadat originalemballage

Kund betalar för returfrakt. Återbetalning/kreditering sker inom 5 arbetsdagar från det att vi har mottagit retur och kontrollerat produkten. När Kund vill ångra ett köp ska Kunden, innan ångerfristen löpt ut, mejla beskedet till kundtjanst@broadcastmedia.se och ange namn, ordernummer, fakturanummer och produktens namn. Kund kan även använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram. Produkten ska returneras inom 14 dagar från sänddatum för mejlet där Kunden åberopat ångerrätt.

Garantivillkoren?

Fabriksnya produkter/tillbehör har en garantitid som bestäms av de i tjänsten namngivna leverantörerna. Information om garantitid och särskilda garantivillkor för fabriksnya produkter är angivet i nätbutiken eller finns tillgängligt genom länk till underleverantörs sida. Garanti för varor täcker endast fabrikationsfel. Kundens order gäller som garantibevis.

Hur reklamera?

Reklamationsrätten täcker produkter som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning Kund som önskar göra gällande fel i köpt produkt ska kontakta kundtjanst@broadcastmedia.se så snart som möjligt efter det att felet har upptäckts. Reklamationer som görs inom två månader från det att Kunden upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Kunden har tre års reklamationsrätt på vunna och köpta produkter. Leverantör står för returfrakten av godkända reklamationer. Kontakta oss för leveransadress.

När reklamerad vara returnerats och reklamationen godkänts kompenseras kunden i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Återbetalning ska regleras inom 30 dagar från det att vi har mottagit reklamationen. Om ersättningsprodukt inte finns i lager återbetalas kundens betalning. Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.

Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se och www.konsumentverket.se

Vad gäller vid tvist?

Om tvist ej kan lösas i samförstånd med kundtjanst@broadcastmedia.se kan Kund vända sig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Mer info finns här: www.arn.se. Kund kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform . Lämnas ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ärendet automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med tjänsten med ambitionen att lösa tvisten utanför domstol.

Tvist rörande tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor ska tolkas i enlighet med svensk lag och avgöras av Allmänna Reklamationsnämnden eller i sista hand av allmän domstol.

Hur hanterar och skyddar vi dina personuppgifter?

Den 25 maj 2018 började dataskyddsförordningen, även kallad GDPR, att gälla. Det är en gemensam lag inom EU som samordnar att samma regler gäller överallt i hela Europa för att skydda konsumentens personuppgifter. GDPR ersatte personuppgiftslagen (PUL), som har varit en svensk lag sedan 1988. Med GDPR måste alla organisationer, handlare och företag ansvara för att ha full kontroll på sina kunders uppgifter. Här finns mer information: Datainspektionen

Broadcast lämnar ej ut personuppgifter, e-postadresser eller annan kundinformation till tredje part annat än till de företagspartners som nämns under rubriken nedan: Hur behandlar vi dina uppgifter? Punkt 4.

IDG är personuppgiftsansvarig för den behandling av personuppgifter som utförs av Broadcast för M3 Auktion. Kontakt gällande hur behandling av dina personuppgifter går till i M3 Auktion är i första hand Broadcast. Maila dina frågor tlll kundtjanst@broadcastmedia.se eller ring: vardagar 09:30-11:30 13:30-16:00: tel: 0739 414467. 

Fullständig personuppgiftspolicy finns att läsa på https://info.idg.se/personuppgiftspolicy/ 
Där finns bland annat information om dina rättigheter som rör behandling av personuppgifter.

Hur behandlar vi dina uppgifter? 

  1. Vi lagrar ditt namn, adress, e-post och mobilnummer för att kunna leverera dina beställda produkter.

  2. Vi lagrar ditt namn, adress, e-post och mobilnummer samt information om de produkter/tjänster som du har köpt för att kunna uppfylla våra åtaganden vid eventuell reklamation.

  3. Vi lagrar finansiell information om dina betalningar av tjänstens produkter/tjänster för att kunna hantera våra åtaganden vid eventuell reklamation och för att följa Bokföringslagens krav på att spara kunduppgifter i 7 år efter köp.

  4. Vi lämnar endast ut dina adressuppgifter till tredje part (samarbetspartners) för att kunna hantering dina beställningar och betalningar. Dessa företag har förpliktat sig att inte vidarebefordra dina uppgifter. 

    a)/ respektive leverantör av erbjudna produkter som ansvarar för leverans av de produkter som du har köpt.

    b/) betaltjänsten Klarna som hanterar betalning av beställda produkter.

  5. Du har när som helst rätt att begära att dina uppgifter raderas ur systemen, med två begränsningar; 

    a. Bokföringslagens krav på att spara kunduppgifter. Vi lagrar dina uppgifter efter köp i 7 år. 

    b. För att kunna hantera eventuella reklamationer under garantiperioden efter ditt köp måste vi ha tillgång till dina kunduppgifter under perioden.

  6. I nyhetsbrev kan vi skicka erbjudanden som är anpassade efter din data hos oss. Du har rätt att få veta vilken lagrad information våra erbjudanden baseras på.

Du kan känna dig trygg när du anförtror oss dina personuppgifter. Vi följer den gällande dataskyddslagstiftningen GDPR. 

Vi håller ett register över samtliga kunder som har registrerat sig, köpt något i nätbutiken och deltagit i budgivningen. Registret innehåller personuppgifter som namn, postadress, mobilnummer, e-postadress, leverans-, betalnings- och inköpsuppgifter baserade på användningen av Broadcasts nätbutik och auktionstjänst.

Uppgifterna används av Broadcast för hantering och leverans av köpta produkter och som underlag för statistik och produktutveckling. Uppgifterna kan ligga till grund för att optimera användarupplevelsen för konsument genom hur innehållet presenteras. 

Registrerade personuppgifter, namn, adress och mobilnummer (för avisering) lämnas ut till följande samarbetspartners:

1. Namngivna leverantörer i respektive auktionsobjekt som hanterar logistik, förpackning och leverans av vunna och köpta produkter.

2. Betalföretaget Klarna som hanterar betalningar för köpta och vunna produkter.

Dessa företag har förpliktat sig att inte vidarebefordra dina uppgifter. Uppgifterna används enbart för att hantera dina beställningar och betalningar. Personuppgifter lämnas ut till myndighet endast med stöd av lag eller myndighetsbeslut. Broadcast använder ej heller dina uppgifter inom annan verksamhet eller av dotterbolag till Broadcast.

Vad är cookies (kaka)?

En cookie (kaka) är en textfil som lagras på din dator. Cookies används för att förbättra webbplatsen för användaren.
En cookie ligger kvar på besökarens dator i 12 månader efter det senaste besöket 

Du kan när som helst välja att ta bort cookie-filer som har placerats hos dig. Om du inte vill tillåta cookies så kan du välja att ändra inställningar i din webbläsare så att dessa inte accepteras. Genom att acceptera cookies på din dator så ger du oss din tillåtelse att cookies används vid besök hos oss. 

Vi använder Google Analytics som ett hjälpmedel för att få en bild av hur besökare använder webbplatsens huvudsida och underliggande sidor. Vi tar fram besöksstatistik och information om besöken på webbplatsen för att förbättra innehåll, navigation och struktur. Informationen sparas inte hos Broadcast. Analysverktyget använder cookies och informationen som genereras av dessa genom din användning av webbplatsen. Informationen vidarebefordras till och lagras av Google på servrar i USA. Broadcast använder en anonymiseringsfunktion hos Google Analytics, verktyget tar bort de sista siffrorna i besökarnas IP-adress innan uppgiften lagras hos Google. Google kan överföra denna information till tredje part om det krävs enligt lag eller i de fall en tredje part behandlar informationen för Googles räkning.

Force Majeure

Auktionstjänsten ansvarar inte för förseningar orsakade av omständigheter som vi inte kunnat råda över såsom exempelvis allmän arbetskonflikt, krig, eldsvåda, blixtnedslag, terroristattack, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation uppstår informerar vi Kunden dels när problemet uppstår och i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Kunden och Broadcast rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

Vem är ansvarig för innehållet i tjänsten?

Broadcast Media Group. Organisationsnummer: 969746- 5905
Ansvarig för M3 Auktion: Kenneth Engström. Tel: 0708 450614 kenneth.engstrom@broadcastmedia.se

Kundtjänst: tel: 0739-414467

Bank: SEB Östermalmstorg, Stockholm

Vill du att ditt företags produkter ska säljas och marknadsföras i M3 Auktion?

Maila till: Kenneth Engström kenneth.engstrom@broadcastmedia.se eller ring 0708 450614

Innehållet i tjänsten är skyddat enligt lag

Informationen i tjänsten är skyddad genom immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att nätbutikens texter, namn, varumärken, produktnamn, bilder, design och layout samt information om produkter/tjänster inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Broadcast Media Group och från leverantör som publiceras i tjänsten. Överträdelse beivras med krav på skadestånd.